Földi közlekedési eszközök - 3. rész

Mostanra megismertük a gördeszkák és a rollerek világát, azonban még mindig létezik egy nem üzemanyag által működő, és nem is feltétlenül elektromos utazási lehetőség: a bicikli.

Miért jó a kerékpározás?

A rollerhez hasonlóan a kerékpár egy olyan forgalmi közlekedésre alkalmas eszköz, mellyel viszonylag gyorsan lehet haladni, és dugóba sem kerülünk vele, csak a piros lámpák állnak néha az utunkba. Ezek mindenképp szuper tulajdonságok, de a legkevésbé sem elhanyagolhatóak a kerékpározás jótékony élettani hatásai sem. Ilyen többek között az, hogy erősíti a szívet és a keringési rendszert, növeli a tüdőkapacitást és nem utolsó sorban minden izmot megmozgat, így sportolás céljából is kiváló.

Minden bicikli jó nekem?

A válasz egyértelműen nem. Nagyon fontos a testmagasság és a testsúly figyelembe vétele az illető nemén kívül, és az sem mindegy, hogy valaki csak hobbiból szeretne néha-néha bicózni, vagy napi rendszerességgel, esetleg sportolás gyanánt űzné ezt a tevékenységet. Lényeges továbbá az eszköz rugózása, a váztípus és a fékrendszerek is.

Oké, de akkor milyet válasszak?

Alapvetően négy fő kategóriát különböztetünk meg: városi, trekking, MTB, és országúti. Persze ezeken kívül több alfaja is létezik a kerékpároknak, mint például az enduro, a fitness, a freeride, a fatbike, a dirt vagy éppen a trial – a teljesség igénye nélkül.

Melyik hova való, és mire jó?

A városi fajták rövidebb távon történő közlekedésre ideálisak és rendkívül egyszerűek. Kialakításuknál mindenképp a kényelem a fő szempont, azért, hogy minden korosztály könnyen használhassa a fiataloktól kezdve az idősekig. Figyelni kell azonban itt is, hogy ha nem állandóan sík terepen tekerünk, sőt, inkább dombos területen lakunk, akkor érdemes váltósat választani, hiszen az nagyban megkönnyíti a kerékpár használatát.

A cangák trekking „testvérei" azonban már elsősorban inkább túrázásra valók. Kerekeik általában nagyobbak, azért, hogy országúton is jól tudjunk velük haladni. Felépítésüknek köszönhetően nemcsak aszfaltos, hanem akár homokos, köves, földes utakon is próbára tehetjük őket. Alfajuk a cross trekking kerékpárok, amikkel már terepen is nagyon jól elboldogulunk.

Az országúti bringák manapság leginkább már csak versenybringák. Az egész bicikli kialakítása a légellenállás minimalizálására van kihegyezve a vékony gumijaival, vázával és kormányával. Nem kérdés, hogy ezek a legkönnyebbek és leggyorsabbak, azonban szinte csak jó minőségű aszfaltcsíkon érdemes velük közlekedni. Leginkább tapasztalt biciklistáknak ajánljuk őket.

@bicyclefilmfestival

Richard Carapaz wins the Tour De Suisse. This is Carapaz in stage 7 placing 2nd for the stage & remaining 1st overall #cycling#bicycle#roadbike

♬ Stories 2 - Danilo Stankovic

És jöjjön végül a legnépszerűbb: az MTB vagyis a mountain bike. Kifejezetten ellenálló, masszív, nehéz terepeken is könnyen használható. Leginkább rövid távokra ajánlott, mivel a széles gumik, a kis kerekek és az alacsony felépítés az aszfalton inkább hátrányt jelent, mint előnyt, illetve a gyorsasága is hagy némi kívánnivalót maga után.

Te melyikre voksolsz?