Vita a filmvásznon

A civilizált együttélés nélkülözhetetlen kommunikációs kelléke a vita és az érvelés. A jogrendszerek kialakulása óta pedig kifejezetten fontos állomása egy-egy tárgyalásnak. Logikus következmény, hogy a filmművészet alkotóit is megihleti a téma.

A következő három film izgalmas vitajeleneteivel növeli végletekig a feszültséget. Legyen szó barátokról, idegenekről, vagy egykori szerelmespárról, a konfliktusos helyzetek megmutatják, milyen emberek is ők valójában.

Tizenkét dühös ember (1957)

Az amerikai bíróság sok esetben segítségül hívja az esküdtszéket az igazságosabb ítélethozatal érdekében. Az itt összegyűlő civilek nem ismerik egymást, bűntelenek (hivatalosan) és pártatlanok.

 

Érdekes kiindulási pont. Mi történik, ha egy szobába kerül tizenkét ember, akik egy tizenharmadik életéről döntenek majd? Vita. Nagyon komoly vita, hiszen az elején csupán egyetlen esküdt tartja ártatlannak a fogvatartott fiút, de érvelése szép lassan elkezdi megfordítani az arányt.

 

Teljesen idegenek (2016)

Már a cím is vitában áll a tartalommal, hiszen egy baráti társaságot ismerhetünk meg. A kommunikáció hiánya és a félreértelmezett kegyes hazugságok rávilágítanak, hogy milyen veszélyes lehet a simliskedés, ha ki kell teríteni a kártyáinkat.

Az olasz film hatalmas sikerét mutatja, hogy szinte azonnal készült belőle néhány külföldi remake (más forrás szerint tizenhat). Vajon minek köszönhető ez a siker? A történet hétköznapi problémát dolgoz fel, modern formában.

 

 

Házassági történet (2019)

Az amerikai válások során az ügyvédek sokkal mélyebben belemásznak a párok magánéletébe, mint Európában. A Marriage Story válófélben lévő szereplői őrlődnek a nehéz helyzetben, hiszen mindennek  ellenére szeretik egymást. Végül belefáradnak a vitába és egymást vigasztalják.

 

Mindhárom film nagyon jól bemutatja, hogy a vita segíthet a másik fél álláspontjának megértésében. Mert bizony lehet a másiknak is igaza, még akkor is, ha ezt nem mindig könnyű elfogadni.