Fej fel, mell ki, hát egyenes! Vagy mégsem?

"Húzd ki magad, emeld fel a fejed, ne görnyedj a TV előtt!" - Te is sokszor hallottad gyerekkorodban, ugye? De milyen a helyes testtartás, mi az, hogy egyesnes tartás? Steinmetz-Bobcsek Emese segítségével járunk utána. 

Ahhoz, hogy könnyebben megértsd, hogyan kéne jól állnod, szükséged lesz egy tükörre, amelyben az egész testedet látod. 

Álló helyzetben akkor beszélhetünk egyenes tartásról, ha elölről a test középvonalában húzott egyenes függőleges. Oldalnézetből pedig azt figyeld meg, hogy a bokaizület közepe, a térd, a váll és a külső hallójárat egy függőleges vonalra esik-e.

Amikor anyánk az "álljegyenesennel" zaklatott, a "hagyjálmár" volt az első reakciónk, meg az utolsó is. De pár év után azért el-elgondolkodik rajta az ember, hogy talán nem is volt akkora blabla az "öregkorodralépninemtudszmajdgörbeleszahátad" stb., pedig hol van az még...?!

Szóval, miért is fontos a helyes tartás?

  • Azért, mert ebben a pozícióban a tested minden irányból egyensúlyban van, vagyis a gravitációval szemben minimális izommunka szükséges ahhoz, hogy az optimális testtartás biztosítva legyen.
  • A gerinced görbületei is ekkor vannak egyensúlyban, tehát nincs túlzott kifózis, sem fokozott lordózis, amit a fenti képen láthatsz.
  • Helyes tartás esetén a medencéd középhelyzetben van. Ezt érdemes úgy elképzelned, mint egy vízzel telt edényt. Ha a medencéd előrebillent helyzetben lenne, akkor elöl ömlene ki a víz, míg hátrabillenő medencénél hátul.
A rossz tartás számos további problémához vezethet rövid és hosszabb távon is. Ezekről a Sport'sLife cikkéből tájékozódhatsz, ahol egy videót is találsz, amit mindenképpen nézz meg, a saját egészséged érdekében!