Te odafigyelsz a napi vitamin- és ásványianyag-beviteledre?

Az ősszel együtt beköszöntött a hűvösebb időjárás, sokak számára ez sajnos a náthával, megfázással járó betegségek időszaka. Ilyenkor különösen fontos, hogy nagy hangsúlyt fektessünk a megfelelő tápanyagbevitelre, hiszen szervezetünk, immunrendszerünk így időben fel tud készülni a télre.

Forrás: Shutterstock

Gyümölcsöket, zöldségeket sajnos sokan inkább nyáron esznek nagyobb mennyiségben, pedig a hideg időszakban is mindenkinek bőségesen kellene belőlük fogyasztania.

A nemzetközi és hazai ajánlások szerint naponta minimum 400 gramm zöldséget és gyümölcsöt kellene az étrendünkbe iktatnunk. Ez azonban csak az a mennyiség, mely éppen elég tápanyagot biztosít szervezetünknek, tehát ideális esetben akár többet, 600-800 grammot is érdemes enni. Fontos továbbá, hogy ennek egyharmad része gyümölcsből, kétharmada pedig zöldségfélékből származzon.

Kutatások is bizonyítják, hogy a zöldség-gyümölcs megfelelő mennyiségben történő fogyasztása csökkenti a krónikus betegségek, például a szív- és érrendszeri problémák kialakulásának kockázatát.Javasolt az országra, régióra jellemző szezonális terméseket előnyben részesíteni. Ez nemcsak környezeti szempontból fontos – hiszen ezek ökológiai lábnyoma kisebb, mint az akár más földrészekről ideszállított termékeké –, hanem jóval több értékes tápanyag is található bennük. Bár ősz elején még bővelkedünk a szezonális zöldségekben, gyümölcsökben – mint például alma, szőlő, körte, sütőtök – de idővel a tárolás, hűtés, hőkezelés hatására a bennük rejlő értékes anyagok sérülhetnek, mennyiségük csökken.

Forrás: 123rf.com

Amennyiben nem tudunk megfelelő mennyiségű friss zöldség- és gyümölcsfélét az étrendünkbe iktatni a szervezetünket jobban igénybe vevő hidegebb időszakban, érdemes a vitaminokkal és ásványi anyagokkal dúsított élelmiszerekre gondolni.

Vannak, akik attól tartanak, hogy vitaminpótláskor túllépik a számukra ideális mennyiséget. Itt az egyik legfontosabb kérdés az, hogy az adott vitamin zsírban vagy vízben oldódik. Ha vízben, akkor szervezetünk csak a szükséges mennyiséget tartja vissza, a többi a vizelettel és a széklettel kiürül. A zsírban oldódó vitaminok (ilyen a D-, E-, K- és A-vitamin) esetén extrém körülmények között lehetséges a túladagolás, azonban a multivitaminok és a vitaminitalok is csak a megfelelő, biztonságos mennyiségben tartalmazzák ezeket.

Forrás: Shutterstock

Akár tablettákkal, akár funkcionális vitaminitalokkal gondoskodunk a szükséges bevitelről, a környezetvédelmi szempontokra itt is figyelnünk kell. Sajnos a multivitaminok, pezsgőtabletták, más étrend-kiegészítő tabletták többsége műanyag csomagolásban kapható. A vitaminitalok esetén azonban választhatunk olyanokat, amelyeket nem PET-palackban, hanem üvegben vagy aludobozban árulnak, így az ideális összetételű, frissítő italok fogyasztásával fenntartható módon óvhatjuk egészségünket.