IQ és EQ - mi a különbség?

Biztos vagyok benne, hogy életed során te is többször találkoztál az IQ kifejezéssel, mint az EQ-val. Már az általános iskolában hallottuk, hogy ha valaki nagyon okos volt, akkor a magas IQ-szintjét emlegették.

Az általános intelligencia jelentése után kutatva többféle meghatározásba botlik az ember. Ami összességében elmondható, hogy az értelmi, gondolkodási, problémamegoldó képességeknek egy olyan, fejleszthető rendszeréről van szó, ami ugyan nem azonos a lexikális tudással, viszont jól mutatja, hogy a már megtanultakat hogyan alkalmazza az ember.

Andrea Piacquadio fotója a Pexels oldaláról

Az intelligenciaszint tesztekkel mérhető, az eredmény adja az intelligenciahányadost (kvócienst), vagyis az IQ-t.

Ám hiába a magas IQ, ha nincs mellette EQ, vagyis az érzelmi intelligencia szintje alacsony.Ma már bizonyított tény, hogy a siker és a boldogság eléréséhez fontosabb az EQ, mint az IQ, de ami még ennél is jobb hír, hogy előbbi sokkal gyorsabban fejleszthető.

 

Mi az érzelmi intelligencia és miért fontos?

Bárhol vagyunk, bármit teszünk kapcsolatba kerülünk a bennünket körülvevő emberekkel. Ha visszagondolsz az óvodás éveidre, már ott is sok kis pajtival, felnőttel alakítottál ki baráti, szerelmi kapcsolatot, és ezek mind-mind érzelmeket keltettek benned.

Andrea Piacquadio fotója a Pexels oldaláról

Az évek során kapcsolataink bővülnek, mi pedig változunk, és egyre több impulzus ér bennünket. Akaratunk ellenére elkezdünk negatív, pozitív vagy semleges érzelmeket táplálni. Itt mutatkozik meg az érzelmi intelligenciánk, vagyis az, hogy hogyan tudjuk saját, illetve mások érzelmeit felismerni, kezelni.

A megfelelő szintű érzelmi intelligenciáról árulkodó jelek:

- könnyebben szerzel új barátokat
- megérted mások lelkivilágát
- őszinte barátságokat alakítasz ki
- nem fojtod el az érzelmeid, mersz NEM-et mondani
- el tudod különíteni magad mások véleményétől
- tisztában vagy saját értékeiddel
- el tudod fogadni a negatív kritikát
- önbecsülésed nem másoktól függ
- nemtől függetlenül mersz és tudsz beszélni saját érzelmeidről

Az alacsony szintű érzelmi intelligencia jelei:

  • felelősségvállalás hiánya
  • a múlt sérelmeinek cipelése
  • nehézségekbe ütközés a kapcsolatok fenntartásában
  • érzéketlenség másokkal szemben
  • indulatos megnyilvánulások

Az érzelmeinkről beszélni nem „nyálas duma"! Ellenkezőleg! Önbecsülésed megerősödik, s nem leszel a félreértések áldozata.

Hogyan fejleszd érzelmi intelligenciád?

  • Javíts az emberi kapcsolataidon!

Mielőtt „észt osztanál" légy figyelmes és tapintatos!

  • Merj felelősséget vállalni!

Adj esélyt magadnak, hogy megérezd, milyen felszabadító érzés őszintének lenni.

  • Uralkodj az érzelmeid felett

„Soha ne válaszolj, amikor mérges vagy. Soha ne ígérj, ha boldog vagy. Soha ne dönts, amikor szomorú vagy."

- Dalai Láma

  • Beszélj az érzelmeidről

Úgy, ahogy az örömünket nem fojtjuk el, hidd el a félelmünket, bánatunkat sem kell.

  • Fordítsd át a negatív érzéseid pozitívvá

Nincs olyan rossz, amibe ne lenne valami jó. Minden nézőpont kérdése. Kérdés, hogy mit akarsz észrevenni?

  • Légy tekintettel mások érzelmeire

Ne arra reagálj, amit mondanak, hanem arra, amit éreznek.

Az élet rövid, élj. A szeretet ritka, ragadd meg. A harag rossz, engedd el. A félelem szörnyű, nézz szembe vele. Az emlékek édesek, tartsd meg őket.