Így neteztek ti: valóban helytálló az új csoportosítás?

A Be Social digitális ügynökség ötezer 14 és 25 év közötti résztvevőt interjúvolt meg internetezési szokásaikkal kapcsolatban, és a válaszok kiértékelését követően igen meglepő eredmények születtek.

A felmérés szerint négy elkülöníthető csoportba sorolhatóak a mai fiatalok az online tevékenységeiket illetően, ezek az alábbiak:

  • Digitálisan tudatosak (23%)
  • Offline élménykeresők (17%)
  • Online harcosok (33%)
  • Digitális exhibicionisták (25%)
Forrás: Shutterstock

Digitálisan tudatosak

Jellemzően az idősebb korosztály képviseli ezt a kategóriát, akikben már kialakultak bizonyos preferenciák azzal kapcsolatban, hogy mit szeretnének befogadni és mitől akarják távol tartani magukat. Szemrebbenés nélkül tiltanak felhasználókat, ha kell, és leginkább Messengeren kommunikálnak. Kevés influencert követnek, épp ezért nem is nagyon jellemző rájuk, hogy az ő ajánlásaik alapján vásárolnak. A politika jobban érdekli őket, mint a többi csoport tagjait.

Forrás: Shutterstock

Offline élménykeresők

Amint az a nevükből is kiderül, legfeljebb egy rövid Facebook-check erejéig néznek fel a netre, de egyébként a barátaikkal, családjukkal szeretik tölteni szabadidejüket. Inkább könyveket, újságokat olvasnak, a tartalmas online portálokon nézelődnek, valamint sokat rádióznak, tévéznek.

Forrás: Alena Ozerova/Alena Ozerova

Online harcosok

Ebben a csoportban a legtöbb a fiú. Ők azok, akik rendszeresen, naponta akár több órát videójátékoznak, vagy más módon szórakoztatják magukat a neten. Nem preferálják a könyveket és a nyomtatott sajtótermékeket, inkább online informálódnak és chatelnek. Az online trendekben jártasak, a virtuális adatbiztonságra odafigyelnek, a legnagyobb arányban ők élnek a kétlépcsős azonosítással. Lelkes streaming-fogyasztók és YouTube-rajongók, emellett sok virtuális barátjuk van.

Forrás: Shutterstock

Digitális exhibicionisták

Ők azok, akik szeretik megmutatni magukat a kibertérben, vagy számos népszerű influencert követnek, akik ugyanezt teszik. Imádnak szelfiket készíteni, hashtageket használni, szívesen kóstolnának bele ők is az influenceri létbe. Túlnyomó többségben lányokról van szó, akik nemcsak az ismerőseiktől, hanem idegenektől is gyakran kapnak üzeneteket. Könyvet és újságot alig olvasnak, az Instagram és a TikTok a kedvenc felületük. A Snapchat-használat is rájuk jellemzőbb, gyakrabban is posztolnak oda. A politika nem érdekli őket.

Hasonlóságok és különbségek

Természetesen szép számmal akadtak azonosságok és eltérések is a négy csoport között. Ha a fiúk és a lányok válaszait külön értékeljük, akkor világossá válik, hogy ha már neteznek, a csajok több időt töltenek az Instán, a TikTokon, a Snapchaten és a Messengeren, míg a srácokat inkább a YouTube vonzza. A fiúk mindenevők az online tartalmakat tekintve, bár tény, hogy a szórakoztató anyagokat preferálják, emellett a lányoknál jobban érdekli őket a közélet, sokszor beszélnek politikáról a barátaikkal, és követnek is bizonyos politikusokat online. A fiatal hölgyek életében fontos szerepet töltenek be az influencerek, mivel a vásárlás terén meghozott döntéseiket is szignifikánsan befolyásolják.