"Megmondom a magamét!" - De nem mindegy, hogyan!

„Na, most aztán megmondom a magamét!" - csattant fel a középkorú férfi, amikor a kasszánál nem a polcra kiírt áron akarták kifizettetni vele a terméket. A szót tettek követték, s valóban meg is mondta a magáét. A pénztáros és az üzletvezető közben nagyokat nyelt, de mindketten megőrizték a higgadtságukat. Felismerték ugyanis, hogy az agresszió egyik legjobb ellenszere a szelídség és a nyugalom.

Nyugodtnak maradni egy konfliktushelyzetben azonban nem könnyű. A klasszikus gyakorlat, hogy számolj el tízig mielőtt megszólalsz, sokat segít, mert így van időd egy kicsit megnyugodni és átgondolni a helyzetet. Ezután már sokkal magabiztosabban és hatékonyabban tudod kezelni a konfliktust.

Vannak azonban nehezebb szituációk, amikor hiába számolnál tízig, nem segítene, mert nem pillanatnyi, hanem folyamatos a konfliktushelyzet, amiben az álláspontok közeledés helyett egyre távolabb kerülnek egymástól. Mit tehetszi, ha nem akarod újra és újra megmondani a magadét?

Válaszd az asszertív kommunikációt!

A feszült helyzetekben az asszertív kommunikáció lehet a hatékony megoldás. A módszer tanulható. Ha elsajátítottad, segítségével képes leszel arra, hogy magabiztosan és eredményesen képviseld az álláspontodat úgy, hogy a gondolataidat és az érzéseidet nyíltan és őszintén fejezed ki, mégsem sértesz, vagy bántasz meg senkit.

Jelképe a zsiráf

Photo by Gary Bendig on Unsplash

 

Az asszertív kommunikációt erőszakmentes kommunikációnak, együttműködő kommunikációnak is nevezik, de "zsiráfnyelvként" is emlegetik. Utóbbi kifejezést Marshall Rosenberg amerikai pszichológus használta először, aki azért választotta a zsiráfot az asszertív kommunikáció jelképének, mert a testéhez képest neki van a legnagyobb szíve.

Létezik sakálnyelv is

Photo by Hans Veth on Unsplash

A sakálnyelv a zsiráfnyelv ellentéte. A sakálnyelvet beszélő ember kritizál, követelőzik, hibáztat, megfélemlít vagy épp bűntudatot kelt a másikban. Például az üzletben reklamáló férfi sakálnyelven mondta el a véleményét, s hiába oldották meg az ügyfélszolgálaton a problémát, senki sem érezte jól magát az eset után.

Beszélj inkább zsiráfnyelven!

Légy asszertív, azaz együttműködő kommunikátor! De hogyan lehet ezt elérni?

Pósa-Kovács Lilla a Kert-Pszichológia és Coaching pszichológusa szerint az asszertív kommunikáció és viselkedés egy kiemelten fontos feltétele a boldog és sikeres életnek. 

Kevés olyan magatartásforma van, ami ennyire szembetűnő hatással lenne az életünkre, mint az asszertivitás, pedig „csak" arról van szó, hogy magabiztos, agressziótól mentes, egyenes közlésmóddal tudatjuk a másikkal mit szeretnénk, mi a célunk és mit szeretnénk elkerülni  

- mondja a szakember, aki szerint olyan viselkedésről van szó, amivel úgy tudjuk érvényesíteni önmagunkat, hogy mások érdekeit is figyelembe vesszük.

 

Az asszertív viselkedés legfőbb jellemzői között van, hogy tekintettel vagyunk mások jogaira, ügyelünk mind a saját, mind a kapcsolat érdekeire, a kívánságainkat kérés formájában konkrét helyzetre, célra, személyre irányítjuk. Fontos, hogy ne csapjunk át manipulációba, tehát egyenesen, őszintén, de ne sértő, bántó módon kommunikáljuk a céljainkat mások felé  

– magyarázza Lilla, hozzátéve, hogy ha asszertívan kommunikálunk, sokkal valószínűbb, hogy teljesülnek az igényeink, mintha támadólag, vagy „hisztivel" lépünk fel a másikkal szemben. Mint mondta, fontos, hogy ne kicsinyítsük a másik problémáját, megértőn forduljunk felé, mondjuk el, hogy értjük a problémát, az ránk milyen hatással van és kínáljunk egy megoldást is, ami mindkettőnknek jó lehet.

"Egyszerű példa, egy szituáción keresztül: a barátnőnk péntek este kilenc órakor, mikor épp kipihennénk a hetet, felhív, hogy azonnal menjünk át segíteni neki kiválogatni a nyári ruhákat, mert hétvégén találkozik először a Tinder-randijával. Ahelyett, hogy kinevetjük és rácsapjuk a telefont; vagy belemegyünk, de miközben húzzuk a cipőnket indulás előtt szinte sírva fakadunk, a "nem akarooohm" érzéstől, és csak puffogunk kellene az asszertív kommunikációt választani.

Mondhatjuk azt, hogy:


Tudom, hogy nagyon fontos ez neked, mert már hetek óta chateltek, és a legjobb formádat szeretnéd mutatni. Most viszont nagyon fáradt vagyok, nem szeretnék átmenni, de mi lenne, ha szombat délelőtt átugranék és segítenék neked?